Bahaya, Jangan Cium Dan Peluk Anak Selepas Merokook

‘Anda bila lagi nak berhenti, jangan sampai macam saya,menyesal nanti’, pesan lelaki yang kini berusia 35 tahun kepada orang ramai setelah anaknya yang berusia 1 tahun 10 hari meniinggal duniia akibat terlalu terdeedah kepada asap rok0k.

Katanya anaknya itu meniinggal akibat pneumonia atau radang paru-paru,di usia yang sangat muda tentulah sangat tipis untuk menyelamtkannya.

Kesal berbalut rindu lelaki ini mengisahkan ceritanya tentu untuk mengingatkan kepada orang lain.

Saya adalah bekas perok0k tegar selama 18 tahun,anak saya pompuan sangat comel,genap usianya 1 tahun 10 hari dia wafat akibat di jangkiti radang paru paru yang berpunca dari asap rok0k yang saya hisap setiap hari.

Saya tidak merok0k di sebalahnya,saya merok0k jauh dari anak saya meskipun masih duduk di ruangan yang sama.

Lalau bagaimana boleh membahayakan anak?Anak saya terkena racun rok0k yang melekat pada baju ketika saya mendukung dan bermain dengannya selepas merok0k.

Pengakuan lelaki ini turut mendapat perhatian dari doktor pakar sama ada bau racun rok0k yang melekat pada baju berbahaya.

Menurut Dr. Arif orang tua yang merokook di manapun baik dekat atau jauh ia akan tetap berbahaya,terutamanya bagi kanak kanak.

Asap rok0k masih berbahaya dalam jarak 10 meter jadi walaupun merok0k di luar rumah masih besar kemungkinan asap rok0k masuk kedalam rumah.

Racun yang melekat pada baju disebut third hand smoker ,residu racun rok0k bahanya sama seperti second hand smoker yang di sebut perok0k pasif.

Tentu sangat berbahaya selepas habis merok0k kita mendukung anak kita terutama bayi,kalau masuk rumah selepas merok0k pastikan anda mandi terlebih dahulu dan menukar baju sebelum bermanja dengan anak.tegasnya.

Mari amalkan gaya hidup sihat,hindari rok0k.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *